
Örneborgs delikatesser säljer Sveriges godaste mat

En tysk industriförare och hans vision från 1969 skapade något särskilt. Örneborgs Delikatesser AB tillverkar mat som finns på miljoner svenska middagsbord varje vecka. Majonnäs till smörgåsen. Röror till buffén. Sallader och såser som gör maten bättre. Det här är ett företag som inte många känner till namn, men vars produkter känner de väl igen. Varför är de värt att lära sig om? Därför att de visar hur svenska företag kan växa stort genom att fokusera på det de gör bäst.
Från 1969 till idag En svensk succéhistoria
Willy Örneborg startade företaget för över femtio år sedan. Han visste vad folk ville äta. Företaget växte från början i Kungsbacka till sin nuvarande hemvist i Askim, Göteborgs kommun. År 2024 sysselsätter Örneborgs Delikatesser AB 67 personer och omsätter nästan 588 miljoner kronor. Det är inte en liten hantverksbakeri längre - det är en seriös spelare i livsmedelbranschen som levererar till hela Skandinavien. Resan från lokal producent till regional kraft visar vad hårt arbete och fokus kan åstadkomma.
Det här tillverkar Örneborgs Delikatesser
Öppna vilken matvarubutik som helst. I hyllorna hittar du deras majonnäs. Deras yoghurtbaserade röror står bredvid. Företaget gör också sallader som är färdiga att äta, dressingar som väcker smak, och särskilt populära pepparrotsprodukter. Allt från klassisk majonnäs till kryddiga såser kommer från Örneborgs fabrik. Svenska familjer köper dessa produkter utan att alltid tänka på vem som gjort dem (även om det är ganska häftigt att veta). Men varje dag når deras mat miljontals middagsbord. Det är där styrkan ligger de ser till att maten smakar bra.
Privat märkning Nyckeln till framgång
Du vet nog vad privat märkning är. Det är produkter i butikens eget paket. ICA-majonnäs. Coop-röror. Willys dressingar. Örneborgs Delikatesser tillverkar det mesta av det här. De arbetar tätt med stora återförsäljare som Systembolaget och andra kedjor. För butikerna är det perfekt de får sin egen produkt utan egen fabrik. För konsumenterna blir det bra varor till bra pris. För Örneborgs betyder det stabil försäljning och långsiktiga kontrakt. Så tjänar alla på samarbetet.
Skandinavien är marknaden
Örneborgs Delikatesser distribuerar sina produkter långt bortom Sverige. Mat från Askim hamnar i butiker i Norge och Danmark. Det gör dem till en av de större livsmedelsproducenterna i hela Skandinavien. Geografisk spridning betyder flera saker. Fler butiker köper från dem. Fler miljoner människor äter deras produkter. Företaget får också bättre förhandlingsläge mot leverantörer och transportörer. Skandinavien är deras naturliga marknad, och de behärskar den väl.
Samarbeta med ett erfarenhet rikt företag
Tänker du på att starta ett livsmedelsföretag eller behöver du produkter tillverkade? Örneborgs erfarenhet från över femtio år kan hjälpa. De förstår produktutveckling. De vet hur man förpackar mat så att den håller sig hållbar. De bryr sig om miljö och hållbarhet i framtida projekt. Ett tips är att komma till dem med en tydlig idé. De samarbetar gärna med partners som vill växa tillsammans (och det märks på deras resultat). Miljövänliga förpackningar och smarta lösningar är framtiden något som Örneborgs redan tar på allvar.
Örneborgs Delikatesser AB visar att svensk livsmedelsproduktion inte behöver vara dyr eller komplicerad. De gör vardagsmaten bättre, och gör det väl. Nästa gång du köper majonnäs eller yoghurtröra i butiken, kolla på etiketten. Det är många gånger Örneborgs bakom märket. Företaget växer fortfarande, även om resultatet för 2024 var utmanande med ett minus på 475 tusen kronor. Det visar att även starka företag möter motwind ibland. Men över fyrtio år av erfarenhet och en solid marknadspositon talar sitt språk. Om du är intresserad av livsmedel, svenska produkter eller bara bra mat det lönar sig att följa vad Örneborgs gör härnäst.

Om Erik Lundström
Erik Lundström är en skribent för Delikatess Handel.


